Press ESC to close

Marketing automation- czym jest i jak działa?

Reklama jest obecna wśród ludzi od zarania dziejów. Odkąd ludzie zaczęli budować osady, które z czasem przekształcały się w miasta, różne, najbardziej prymitywne reklamy zaczynały się już pojawiać. Na przestrzeni lat formy tego typu działań bardzo się zmieniały, jednak główny cel i funkcja pozostały w zasadzie niezmienne, to jest nakłonienie innych ludzi do nabycia określonych dóbr czy usług. Szczególnie ważnym czasem w historii rozwoju reklamy wydaje się być XX wiek, a zwłaszcza Stany Zjednoczone. Reklama zaczęła pojawiać się w środkach masowego przekazu na ogromną skalę. Te działania wywarły ogromny wpływ na cały świat, w którym również zaczęto stosować takie techniki. Tego typu reklamy w środkach masowego przekazu jeszcze do niedawna odgrywały bardzo istotną rolę. Jednakże obecnie sytuacja ta już się zmieniła. Obecnie przestrzenią, która wydaje się być najważniejsza dla funkcjonowania reklamy, jest internet. W przestrzeni internetowej umieszczać można wiele różnych typów reklam, których forma i sposób działania mogą być bardzo różne. Jednym z najnowocześniejszych sposobów, służącym praktykom reklamy, jest marketing automation.

Czym jest marketing automation?

Automatyzacja marketingu (ang. marketing automation) to podejmowanie takich działań marketingowych, które wykorzystują specjalne narzędzia i oprogramowania do tego, by poprawić i usprawnić działania sprzedażowe. Tego typu działania podejmowane są w celu poprawienia efektywności kampanii marketingowych poprzez kumulowanie i wykorzystywanie informacji, które dotyczą potencjalnych klientów i konsumentów. Jest to sposób, który pozwala na zaoszczędzenie znacznie więcej czasu i energii i zastąpienie ręcznego procesu wpisywania i analizowania danych.

Oprogramowanie, które służy do automatyzacji działań marketingowych jest zwykle połączone z innymi, pokrewnymi systemami, takimi jak na przykład CRM (ang. Customer Relationship Management), będący systemem zarządzania relacjami z konsumentami, jak również z systemami klasy ERP, czy też z narzędziami do marketingu mailowego. Automatyzacja marketingu to bardzo nowoczesny i zyskujący coraz większą popularność segment w marketingu internetowym. W obecnym roku 2020 wydatki na ten segment stanowiły około 50 procent wszystkich wydatków na ten rodzaj marketingu.

W jaki sposób działa ten typ marketingu?

Marketing automation pozwala na analizowanie zachowania potencjalnych klientów, którzy odwiedzają daną stronę, a także na ich grupowanie poprzez kierowanie się różnymi kryteriami, takimi jak na przykład zainteresowania. W oparciu o takie dane przygotowywane są oferty, które tworzone są automatycznie. Działania te obejmują również tworzenie newsletterów oraz maili, a następnie ich wysyłanie. Automatyzacja marketingu polega również na tworzeniu list mailingowych, a także baz danych konsumentów. Monitorowaniu poddawane są również inne czynniki, takie jak na przykład reakcje odbiorców wysyłanych maili. Obejmuje to więc między innymi współczynnik klikania, współczynnik otwierania tych wiadomości, czy też ich odrzucania.

W zakres działania automatyzacji marketingu wchodzą również działania takie jak między innymi: komunikacja posprzedażowa, dynamiczne formularze kontaktowe oraz wiadomości czy też automatyczny dobór kanałów komunikacji.

Marketing i reklama to coś, co jest obecne z człowiekiem od wieków. Jednakże obecne czasy pozwalają również na to, by działania te były dużo bardziej zautomatyzowane i uproszczone. Jest to z pewnością segment, który rozwija się i będzie przyszłościowy.